søndag 4. desember 2011

En litt kjedelig uke

Har hatt en ganske kjedelig uke, men det er kanskje et tegn på at jeg begynner å venne meg til å være her. Ting begynner å bli rutine; stå opp på mitt iskalde rom, skru på varmtvannstanken hvis jeg skal vaske håret/spraye det med masse tørrshampo (lifesaver) hvis ikke, lage eggerøre (noen vaner hjemmefra er fortsatt med), koke vann til kaffe og til å vaske opp, lese på arabisk, henge på cafe og jobbe, drikke masse te og kaffe, handle mat, lage mat, henge med "familien min" og lære meg nye ting på arabisk eller jobbe og henge hjemme. I dag takket jeg nei til å bli med familien på messe, skjønner ikke arabisk uansett og jeg er jo ikke kristen, så selvom de feirer noe spesielt i dag orket jeg ikke. Vi hadde kanin til lunsj igjen forresten. De ringte meg 5 min før maten og bare "hvor er du? vi venter på deg!" så er virkelig tatt inn i varmen der.

Betlehem blir mer og mer julete for hver dag, er en julebutikk litt opp i gaten fra meg som spiller julemusikk HØYT store deler av dagen og det henges opp mer og mer lys og pynt hver dag. Jeg har en adventskalender og hadde en sjokoladenisse (som jeg spiste opp). Og noen stearinlys, som ikke er så vanlig her som hjemme, så ikke så lett å finne noen som ikke brenner opp med en gang eller som ikke er veldig parfymerte.

Ellerså har jeg bakt denne uka, med Saher og søsteren. Vi laget noen slags boller med spinat, eller ikke akkurat boller, men nesten som empanadas i Latin-Amerika eller sånne digge bakte greier fra Sri Lanka.  Jeg fikk hvertfall skryt for bakeskillsa mine og de ble veldig gode.

Men jeg har det bra og selv om det ikke er så mye spennende som skjer så er det jo mer spennende å være her enn i Oslo.

Og alle dere vennene mine som lovte å oppdatere meg på deres greier...hva skjer med det?!


Her er meg som kjeder meg. Legg merke til den fine ripa i veggen.


I'm good, but a little bit bored. I think it means that I'm getting used to being here, and it is more exciting being here  than being in Oslo anyway. We made something that kind of looks like empanadas this week, they were really good.

13 kommentarer:

  1. Hei Marte,
    Alltid hyggelig når du oppdaterer bloggen din, vi følger med :-)
    Denne helga har Anne-Mari og jeg bakt litt: smultringer, goro og delfiakake ble det. I tillegg har vi stekt medisterkaker. Ble jo litt julestemning av dette, men ikke mye ute som minner om jul.
    Klem fra Tone og Hans Einar

    SvarSlett
  2. Marte, miss u!!! Fint å lese at du har det bra, selv om du kjeder deg litt. Kjeder meg litt jeg å hvis det er noe trøst, haha:) Hyggelig at du er tatt inn i varmen av familien og er vel på plass. Går det fint med planlegging av oppgave eller?
    Her i soslo går det i jobbings stort sett, går igrunn bare å venter på juleferie. Det skal bli nice:) Vi er på masse visninger om dagen, og er supergira på å kjøpe leilighet snart, men blir nok ikke før etter jul en gang. Ellers har jeg bestemt meg for å ta frem langrennskiskillsa igjen, men først må jeg få meg langrennski.
    Haha, det var mine siste updates:)

    Klemz Camilla

    SvarSlett
  3. Tante og Onkel: Så koselig at dere følger med :) Høres digg ut med bakst, dere er så flinke!
    Camilla: Så spennende med visninger, håper dere finner drømmeleiligheten snart. Går bra med oppgaveplanlegging, men er rart hvor mye klarere OG forvirrende alt blir når jeg _er_ her.

    SvarSlett
  4. Hei Marte! :-) Bra du holder på å "settle in", syns du er flinkt jeg og veldig tøff! Her er det bare stress om dagen. Masse, masse å gjøre på jobb, begynner virkelig å bli stressa med eksamen 4 januar og føler ikke jeg får lest en ting. Jeg og tommen har vært syke en uke også, heldigvis var Oscar like fin da. Til uka skal jeg tre dager på kurs i oslo med julemiddag på frognersetern på bursdagen min så det blir sikkert koselig da. Håper denne uka blir mer spennende for deg og at du nyter tiden din der borte. Stor klem fra Silje

    SvarSlett
  5. Hei Marte. Prøvde å ringe deg på Skype da, har prøvd flere ganger i dag, men ser ikke ut til at det vil funke helt. Fint å høre at du fortsatt har det bra, selv om det er litt stille for deg. Her hadde vi jo mor- og barnbaking på fredag så da var du savnet, lånte Marianne til kjevling av Goroene da. Hun var flink. Klem mamma

    SvarSlett
  6. Oppdatering ja! Tja, det ser ut til at mamma har fortalt mesteparten av hva jeg har gjort i helga. Men på torsdag reiste Martin på tur med jobben, og da tok jeg frem felleskortet og dro på julepyntshopping. Det er ikke mye engasjement for sånt her i huset, så da får jeg ta saken i egne hender! Jeg skal gi blod i morgen (ref. den samtalen om det før du dro), og jeg håper jeg ikke går i gulvet og at jeg har noen årer de kan bruke:) Martin hilser! Klem fra Anne-Mari

    SvarSlett
  7. Silje: Høres ut som du har travle dager, pass på deg selv så du ikke sliter deg helt ut da! Og hils Tommen og søteste Oscar fra meg :)
    Mamma: Ja, har litt internettproblemer i dag, så har ikke vært på Skype. Ikke så rart du ikke får kontakt.. Jeg prøver å sende deg en mail (til) og, men det tar hundre år å sende den. Vi kan prøve igjen i morgen. Tipper Marianne var flink til å kjevle goro, jeg er jo helt ute av trening! Saher er keen på å bake noe norsk til jul tror jeg, men jeg vet ikke helt hva som er enklest å lage her jeg? Det kan du jo tenke litt på.

    SvarSlett
  8. ok, vi kan prøve i morgen. Prøver etter middag jeg, Du får ha en fin kveld eller det er vel snart natti for deg. Klem mamma

    SvarSlett
  9. Anne-Mari: Hoho, julepynt ja! Skulle vært her vettu, her bugner det av fin (les: glorete) pynt, typ nisser som begynner å spille og danse hvis du går forbi de (like store som mennesker, så det er jo ganske skummelt), gigantiske oppblåsbare nisser og masse greier med gull og glitter. Jeg vurderer å kjøpe meg et gullglitrende reinsdyr. Lykke til med blodet da! Hils tilbake :) Klemz
    Mamma: natta! snakkes i morgen :)

    SvarSlett
  10. Hoho! Det verkar som att du trivs och det är ju himlans bra :). Undrar just vart dina bakskills helt plötsligt kom ifrån?!

    Min ursäkt till min tidigare obefintliga uppdatering är att jag inte gör så mycket mer på dagarna än innan du åkte ;). Dvs läser och jobbar.
    Trivs fint i det nya kollektivet, men ska ju flytta snart igen. Hurra. Mitt i examensperioden. Också hurra. Och sen ska jag ju till Spanien efter nyår (kunde inte hålla mig längre)!
    Annars ser jag på julkalendern ibland (både den norska och den svenska) och äter massa julgodis! :)

    Puss och kram från Sandra

    SvarSlett
  11. Ja, jeg har det bra Sandrus! Men bakeskillsa mine har vært der hele tiden, bare klarte aldi den &%$# Svenskekaka. Vær flink nå da lilla du, dette ordner seg!

    SvarSlett
  12. Hei igjen! Nå kommer de filene du sendte meg, tar bare lang tid å få lastet dem ned. Klem mamma

    SvarSlett
  13. Hei Marte! Kommenterer her siden du etterlyser oppdateringer.

    Jeg har ikke vært så flink til å være innom her og lese, men fikk en fin påminnelse om det i og med at du har innlegg i avisa i dag, og jeg har endelig juleferie! Her i gården har det vært mest fokus på å overleve eksamensperioden, og vi har vært så heldige med å starte et nytt obligatorisk fag når vi endelig hadde fått trykket ut det vi hadde klart å lagre av kunnskap før eksamen. Ikke at det egentlig er så ille, vi har det trossalt veldig veldig bra i Norge. Jeg merker at jeg blir ganske mye mer oppmerksom på det når jeg leser om hvordan det er i Betlehem.

    Vi savnet det på nissevorset på lørdag! Det var veldig moro, jeg og Anne-Mari skypet med kjæresten til Marit på morrakvisten mens Marit sov. Jeg tenker det var en intelligent samtale....

    Stor klem fra Anette

    SvarSlett