onsdag 14. desember 2011

Forsker-Marte og en tur til Skandinavia (i Palestina)

Så har jeg tatt på meg forsker-klærne (eller bosetter-klærne som en vennlig danske kommenterte) og vært på en liten tur for å finne ut hvor jeg vil gjøre intervjuene mine. Merker at det er litt utfordrende å få forklart hva jeg egentlig driver med til hjelperne mine (og til meg selv), men begynner å få et ganske godt bilde nå. Jeg tror fokuset mitt vil bli på vann og elektrisitet i beduin-landsbyer, må bare klarere litt med veilederen min. Var på besøk i to landsbyer i går, veldig spennende (har igrunn vært hos begge før, men stilte litt andre spørsmål denne gangen). Jeg kan selv se en tydelig utvikling, det ene stedet var jeg for to år siden og da hadde de strøm et par timer om dagen. Nå har de solcellepaneler og strøm hele tiden. Eller, når de trenger det da.

Jeg tok denne turen sammen med en engelsk journalist som skriver en reportasje om nesten det samme som jeg vil skrive oppgave om (men fokuset hennes ligger mer på de temaene (vann og el) i forhold til hus som blir revet av israelerne, dette er en ganske komplisert greie, men poenget er at disse landsbyene ligger i område C og israelerne vil rive landsbyene - og gjør det).

Jeg reiste rett til Hebron (El Khalil) etterpå, der jeg besøkte TIPH. Var veldig deilig å bo en natt på et VARMT rom og ha ordentlig varmt vann i dusjen OG se et svensk luciatog, spise pepperkaker og drikke gløgg. Jeg fikk til og med gave av julenissen! Jeg traff Beate (som studerer i Tel Aviv og poserer med en kanin her), en nordmann som jobber hos TIPH og to norske jenter som holder til i Beit Sahour (som ligger helt inntil Betlehem). Det var veldig fint å snakke norsk og å få flere nye venner her. I dag hadde vi en guidet tur i Hebron, som er kanskje det området her som virkelig oppsummerer hele konflikten. Jeg blir nesten litt dårlig av å være der, for det er så mye som skjer og så lite man kan gjøre med det. Uansett, jeg sa at jeg var kristen og fikk se både moskeen og synagogen, som på mange måter er noe av kjernen i konflikten om Hebron. Var ganske interresant å være der, hadde aldri vært inne i hverken en moske eller synagoge før.



Litt taggekrig i Hebron
 

Gate i Hebron



I have been on a roadtrip, to figure out where I want to do my interviews for the thesis. I think I will focus on water and electricity in Bedouin villages. I also went to a scandinavian Lucia-party at TIPH, in Hebron/El Khalil.  I met up with four other Norwegians and we went on a guided tour there today. 

Og unnskyld meg, men SMØRKRISE?! Jeg orker snart ikke å lese norske nyheter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar