fredag 1. juni 2012

Jeg er tilbake!


Sånn, så har jeg levert masteroppgaven min. Den er ikke noe bra, men jeg har ærlig talt gjort det beste jeg kan. Vet i det minste nå at jeg ikke skal satse på å bli forsker. Men jeg har lært mye likevel. Det er nesten litt vanskelig å sette ord på. Men jeg er ferdig med å studere etter ca 100 år på universitetet. Det er en fin følelse, samtidig som det er litt tomt. Liksom, hvem er jeg nå? Jeg er jo ikke student lengre. Herregud, jeg er ikke student lengre! Heldigvis for det egentlig.

Så hva er jeg nå? Nå er jeg turist. Og det har jeg tenkt til å være en stund. Jeg pakker sekken ganske snart og forlater Kampala. Jeg kommer nok tilbake om ikke så lenge, men akkurat nå kjenner jeg at jeg må bort herfra. Har hatt det veldig fint her den siste måneden (!). Har hengt med gamle venner og fått nye venner. Men jeg har liksom ikke tatt inn at jeg er faktisk er i Uganda. Afrika. Jeg har hatt hodet fullt av Palestina helt til nå. Men nå er det nok for en stund. Skal ikke ha en eneste diskusjon eller ”hva mener du egentlig om konflikten?” eller ”Palestina? Er det ikke farlig der?”. Jeg skal glemme det litt (oj, det var litt vondt å skrive det), kanskje ikke glemme. Men legge det bort for en stund. Og prøve å se meg litt rundt.

Så nå trenger jeg bare å få meg en Lonely Planet, så jeg vet hvor jeg skal dra. Jeg vet at jeg vil se gorillaer. Og sjimpanser. Også har jeg tenkt til å bli brun før jeg kommer hjem. Det er en ganske bra plan syns jeg.

Jeg har forresten noen ganske groteske myggstikk (jeg tar malariapiller asså). Tenkte bare å nevne det. Også blir jeg vekket av aper som hopper på taket ca hver morgen.

Men aller først: Gratulerer til meg selv, jeg er aldri så lite stolt over at jeg faktisk klarte å gjennomføre. Mest sannsynlig har jeg en mastergrad. Så da er det vel bare å si: SKÅL! 


4 kommentarer:

  1. Hei Marte,
    Skål og gratulerer :)
    bra jobba :)
    Nyt turist-tilværelsen og velkommen hjem etterhvert.
    Klem fra oss i Lyngstien

    SvarSlett
  2. Jeg veit ikke om jeg er med i "oss i Lyngstien", men masse, masse gratulerer fra meg også!!! Reker skal serveres i det nye huset vårt så fort du kommer hjem :) Klem fra AM

    SvarSlett
  3. Igjen, gratulere lille venn. Well done. Du har all grunn til å være stolt nå. Stor klem fra mamma

    SvarSlett
  4. Så utrolig stolt av deg Martemor!!! :) Skål for deg og kos deg på velfortjent ferie! Gleder meg til du vender snuta hjem... Det er også mye å oppleve her i Brekkeåsen, det er bare å glede seg ;) klem idapida

    SvarSlett