lørdag 14. mai 2011

Unawatuna!

Nå er jeg i Unawatuna, en liten turistby ganske langt sør på Sri Lanka. Vi har hatt en veldig hektisk uke i Colombo. Skolen har begynt og vi har veldig lange dager med møter og forelesninger. Er veldig fint å treffe klassen igjen, vi er en litt merkelig forsamling, men det liker jeg godt. Alltid noen å snakke med, alltid noen å lære noe av. Klassen består av folk fra Ghana, Uganda, Bolivia, Egypt, Sri Lanka, Tyskland, Nepal, USA og flere steder i Norge.

I Colombo var vi blant annet på den norske ambassaden, og på en minglekveld hos ambassadøren. Har også beskt Strømmestiftelsen, både på kontoret og i felten i Welligama (ikke så langt fra Unawatuna hvor jeg er nå). Veldig gøy å se forandringene her, jeg opplever også folk som mer optimistiske enn sist, krigen er over og det meste er bygget opp igjen etter tsunamien. Sri Lanka har fortsatt mange utfordringer, men det virker som de er på vei hvertfall. I går besøkte vi en liten landsby der kvinnene har startet en kvinnegruppe med hjelp fra Strømmestiftelsen, de har ikke fått penger, men de har lært å styre sin egen økonomi, å dyrke grønnsaker og om hygiene. Dette har hjulpet de på mange måter, ikke bare økonomisk.

Nå er klokka 6 på en lørdagskveld og jeg må løpe til forelesning... Og jeg er solbrent.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Spennende å komme tilbake og se alle forandringene. Høres ut som om du har det fortsatt har det fint - og travelt. Hilsen mamma og pappa

    SvarSlett