torsdag 19. mai 2011

S.K Town

Så er jeg tilbake da :) i S.K Town, min "hjemby" (landsby) på Sri Lanka. Vi kom til Matara på søndag, etter helgen i Unawatuna. Anders i klassen min bodde hos de samme som jeg bodde hos, året etter meg (verden og livet er veldig tilfeldig noen ganger!), så vi var i Matara i ca 10 minutter før vi kastet oss i en tuk-tuk og kom uanmeldt på døra hos de. De ble veldig overrasket! Men veldig glade :) Det ser nesten helt likt ut hos de, de har pusset opp litt. Men den største forskjellen er at den babyen jeg hadde på fanget store deler av min bacheloroppgaveskriving plutselig har blitt 5 år! Hun er veldig veldig søt, men litt sjenert. Skjønner jeg egentlig ganske godt, siden jeg er en gammel dame som sier "åå, jeg kjente deg da du var sååå stor". Men hun syns det var veldig gøy å se bilder av oss sammen fra da jeg var her sist. I går når jeg var innom der hadde hun tegnet en tegning av meg og lært å stave navnet mitt, er en smart 5åring, min Sri Lankiske lillesøster.

Vi skulle egentlig bo i Matara by, på det strandhotellet jeg skrev om. Men som jeg forventet var det dårlige greier (Matara er fortsatt ikke min favorittby i verden). Det er nesten 40 grader her og veldig veldig fuktig, så et hotell uten aircondition var uaktuelt. MEN, siden Anders og jeg hadde vært på ekskursjon til S.K Town hadde vi et annet forslag og alle har nå flyttet til det som kanskje er DEN største forandringen siden sist (hoho, hvertfall for meg, Ane, Marte, Johanne, Gudrun, Roald og Ida): der "naboene" (våre rastafarivenner) hang er det nå et KJEMPEFINT surfehotell! Det er noen fra den gamle surfegjengen som driver det, og det er helt nydelig her. Jeg skulle gjerne bodd hos Leonard og Komudu, siden de ikke har aircondition er det uaktuelt akkurat nå, men å bo i nabohuset deres er nesten like koselig :)

Har vært noen spesielle dager denne uken, rart å være tilbake. Veldig rart og koselig at så mange husker meg her. Og ikke minst har det vært helt kaos her pga tre buddhistiske høytider som falt på de samme dagene. I går delte landsbyen her ut mat til 3000 personer. De hadde 500 kilo ris! Leonard var sjef - i ført en landslagsdrakt fra Norge - jeg var fotograf (slapp den oppvasktjenesten han egentlig meldte meg og Anders til).

Ellers er det fullt opp med skole, vi har holdt på med kvantitativ metode nå. Er veldig veldig slitsomt siden det er så varmt, alle sliter med å holde øynene åpne i forelesningene, inkludert foreleserne. Så i dag slapp vi tidlig for øl og strand (de har ikke servert alkohol noe sted under høytidene, så mange tørste i klassen i dag). I morgen drar vi til Unawatuna igjen, og tilbake til nydelige S.K Town på mandag.

7 kommentarer:

  1. åh, låter helt fantastiskt :) men du menar alltså att du tagit kort på 500 kg ris utan att lägga upp det på bloggen? inte ok. ;)
    här hemma har jag lärt mig klättra, fått jobb och det regnar ibland.
    lycka till vidare i värmen söta!

    SvarSlett
  2. Hei-hei!
    Så gøy å lese, skjønner det var koselig å se folkene igjen, har nok skjedd mye på 5 år. Du får legge ut noen bilder så vi får se. Klem fra mamma og pappa

    SvarSlett
  3. Er ikke så lett å få lagt ut bilder, prøver hele tiden, men ikke helt norsk standard på internettet her :( Har ikke bilder av risen forresten, men har av folk som spiser den.

    SvarSlett
  4. haha ok, då är du förlåten. kan se på bilder i juli, ser ut som att jag stannar här en del i sommar :)

    SvarSlett
  5. Høres ut som du har det veldig bra der nede :) Kult hvis du får til å laste opp noen bilder da, bare gjør de om til .jpg filer så tar det ikke så lang tid!

    SvarSlett
  6. Morsomt å lese, Martemor! Lykke til med kvantitativ metode i varmen...Phew!

    SvarSlett