søndag 27. november 2011

Besøk og jeg har vært her en uke allerede

Så har jeg faktisk vært her i over en uke. Det har på en måte gått veldig fort, på en annen måte så føler jeg har vært her lenge. Har satt opp en arbeidsplan fremover nå, så håper jeg får litt mer strukturerte hverdager fremover. MEN, det har vært veldig deilig å kjenne at livet bare skjer noen ganger, at jeg kan gå ut døra og ikke helt vite hva som venter meg også møter jeg fantastiske folk og opplever noe nytt.

I helgen har jeg hatt besøk av Beate, som studerer i Tel Aviv. Det var kjempekoselig å få besøk og vi fikk med oss ganske mye i løpet av helgen. Denne helgen er jo første søndag i advent, noe som også har satt sitt preg på Betlehem. Det begynner å komme opp julelys og nisser i gatene og på lørdag var det en stor parade med speidere. Joseph, sønnen til de jeg leier hos er speider, så Beate og jeg var og så på paraden, vi sto på sidelinja som to gamle tanter og ropte, vinket og tok bilder. Det var veldig gøy da, vi gikk som i et slags 17-mai tog gjennom gamlebyen frem til Fødselskirken der en som er viktig for katolikker ankom (jeg skjønte aldri helt hvem han var, men han er ettellerannet viktig, bor i Jerusalem og er italiener). Vi stilte oss i evighetskøen for å se Jesus' fødested også. Det er noe rart over det der, man står sammen med folk fra HELE verden (bare akkurat rundt oss på lørdag var det hundrevis av polakker, indere, nigerianere og amerikanere) og alle skal se det samme. En stjerne av gull i en krypt under et alter.

Vi rakk også en tur til Shepherds Fields, der hyrdene på marken (hoho, jeg var hyrde 3 i skuespillet på barneskolen, så dette kan jeg!) møtte en engel som sa at Jesus var født. De fulgte stjerna til Betlehem der de fant Jesusbarnet i en hule (ikke stall!) som nå er der Fødselskirken er. Vi var på den katolske Shepherds Fields, det finnes nemlig en annen for de ortodokse. Litt rart syns jeg. Også litt rart at de har bygget masse turistgreier i veien, så man kan såvidt skimte Betlehem fra det stedet hyrdene så det fra. Også er det en kjempebosetning der.

Ellers, jeg spiste kanin til lunsj i dag. Kunne liksom ikke takke nei, og det smakte som kylling når jeg prøvde å fortrenge at vi KOSTE med kaniner i går.

En fin speidergutt (Joseph)

 Turist 1 og 2 sammen med vakter ved Fødselskirken
 Tente lys i kirken
 Det alle kommer for å se
 Beate leker med maten
 Gate i gamlebyen
Ikke helt samme utsikten som hyrdene hadde, men Betlehem i bakgrunnen og en svær bosetning foran.

My (Norwegian) friend who lives in Tel Aviv, Beate, visited me this weekend. We had a really good time, we went to a parade with scouts and to Shepherds Field, where the shepherds saw the angel that told them about Jesus. Now we could see a huge settlement and no angel. And Bethlehem is getting Christmasy!

2 kommentarer:

  1. Hei igjen! Høres ut som om du har hatt en fin helg, så spennende. Her blåser vi nesten bort 1.søndag i advent. Klem mamma

    SvarSlett
  2. Koselig å lese Marte! :) Godt å se at du har det bra!

    SvarSlett