søndag 20. november 2011

Frisk i Betlehem!

Siden jeg reiser litt feil vei (som noen som sammenligner meg med Jesus påpekte), er jeg nå i Betlehem. Har blitt nesten frisk igjen, så nå begynner apatien å slippe taket. I dag begynte jeg dagen med å tusle litt, bor på et hostell sånn 5 minutter unna fødselskirken, så hang litt rundt der før jeg gikk ned til mine gode venner tvers over gaten fra Hotel Betlehem.

Familien Handal hadde det fint, jeg fikk min første dose arabisk kaffe og så laget Saher suppe mot halsen min (folk er fine asså!). Jeg hang der ganske lenge, og fikk fikset meg leilighet. Skal bo i en de leier ut i samme bygg som de bor i (er inngang rett ved siden av butikken deres for dere som har vært der), er veldig fornøyd med det. Det eneste er at det er litt kaldt der, men det tror jeg det er overalt her, så er vel ikke noe verre der enn andre steder (hvis dere trodde jeg var i Syden, så tro om igjen). De har fått seg noen små fugler forresten, finker tror jeg. De var morsomme. Og kattungene som var der sist har blitt store (ikke så rart egentlig), men de er søte fortsatt da. Jeg ble med familien på katolsk messe i ettermiddag, det var ganske nice, men jeg kan jo ikke arabisk og vet ikke helt hva som skjer på en messe, så bare satt der egentlig og reiste meg når andre reiste seg og tok folk i henda når de andre gjorde det og hilste på de som hilste på meg. Det var noe spesielt de feiret i dag, men jeg vet ikke helt hva, var hvertfall masse leker for barna etterpå.

Så gikk jeg på besøk til min venn Majdi, det var koselig! Han ringte ei som er norsk som bor her (kleint.. men hun virket veldig hyggelig da), så da har jeg en ny norsk venn her. Ellers kunne han gi meg gode råd om feltarbeid ("Marte, we start this week, you will be busy during christmas, we do everything now"), og skal lære meg arabisk (han ringte en amerikansk jente og ba henne kopiere opp sine lærebøker så vi har noe å gå etter). Jo også er han min nye sjåfør, i "hummeren" som han kaller bilen sin - den stoppet bare en gang på vei hit til hostellet.

Så, jeg har kommet godt i gang :) I morgen skal jeg fikse telefon (har fikset meg et israelsk simkort nå, men trenger et palestinsk også) også flytter jeg inn i leiligheten på tirsdag. Jeg gleder meg til å komme i gang med feltarbeidet, men tenker at jeg bruker denne uken til å få på plass det praktiske, vil ikke kaste meg ut i felt før jeg har forbredt meg.

Håper alle har det bra hjemme, for det er mange som spør om venner og familie har det bra hjemme og jeg svarer alltid JA, også sier jeg at det er kaldt og mørkt der. Men det er det forsåvidt her og akkurat nå. Ble forresten tilbudt å bo i en slags kirke i dag, på leilighetsjakten min. Men er litt uaktuelt å bo et sted hvor kjøkkenet blir brukt til bønnerom og at soverommet er bak alteret kjenner jeg.

I'm in Betlehem now, starting to get rid of my cold. I have met up with my good friends today, and found a flat! I also went to catholic mass and one of my friends is very eager to teach me arabic and help me out with the field work.

1 kommentar:

  1. Hei! Så bra det ordner seg og at forkjølelsen er på vei over, du får kjøpe deg ei dyne så du får noe varmt å pakke deg inn i. Her er alt bra. Klem fra mamma og papp

    SvarSlett