lørdag 19. november 2011

Syk i Jerusalem

Så er jeg i Jerusalem, har egentlig ikke gjort noenting, bortsett fra å begynne på en antibiotikakur og hoste veldig mye, også har jeg spilt masse Angry Birds. Tipper jeg er bedre enn Anders nå.

Men sånn førsteinntrykket i går da, var jo sånn som det har vært før. Ble møtt på flyplassen av en sjåfør med et skilt med en kreativ tolkning av navnet mitt på (Morte Torkevild Fratejold eller noe sånt). Det som var ganske rart da, var at han snakket engelsk med israelsk aksent til meg først. Ganske lenge faktisk. Helt til vi var i bilen og jeg fortalte at jeg har vært her før og at jeg ville lære meg arabisk. Da skiftet han aksent, til den arabisk-engelske. Det var litt underlig. Han var veldig snill da, tok en u-sving på hovedveien for å få tak i varm te mot halsen min og ga meg gode råd om oppholdet. Vi ble enige om at jeg skulle si at jeg likte alle, uansett religion og politkk for å unngå kjipe situasjoner. Jeg tror nok det er lurt.

Kom lett igjennom passkontrollen da, så har visum i 3 mnd som jeg må fornye om jeg vil bli lenger. Hun pass-jenta så litt rart på meg da jeg sa at jeg skulle bo i Betlehem, men ble ikke tatt til side eller spurt noe mer en eneste gang. Så det var jo bra!

Jeg bor på Azzahra hotell, i øst-Jerusalem, her er det veldig fint. Og de kjente meg igjen da jeg kom i går. De har gitt meg det største rommet (de var jo så lei seg for at Marte og jeg ikke fikk det sist) og vartet meg opp med frukt, vann og gratis dessert og er generelt veldig søte. Også spør de meg ofte om jeg er kald og ber meg om å kle på meg mer. Kanskje de ikke vet at jeg kommer fra Nordpolen.

Men jeg har bestemt meg for å være frisk i morgen, da skal jeg møte en norsk bekjent som studerer i Tel Aviv også drar vi sammen til Betlehem. Jeg gleder meg masse!





I'm in Jerusalem, unfortunately I brought the cold I have been fighting with me. I'm staying at Azzahra hotel, where everyone are really nice to me. I had a nice taxi-driver yesterday, he gave me some advice on how to deal with being here and made a u-turn on the highway to get me some tea. And a lot of people tell me to wear warm clothes and ask me if i'm cold all the time. I'm going to Betlehem tomorrow, with a Norwegian friend. I am super exited :)

2 kommentarer:

  1. Hei på deg! Godt å høre at alt har gått bra så langt. Håper forkjølelsen gir seg snart også. Klem mamma og pappa

    SvarSlett
  2. Hei Marte,
    Godt å høre at du er kommet frem uten store problemer. Synd med forkjølelsen, så kle deg godt så du ikke fryser.
    Klem fra tante Tone.

    SvarSlett