tirsdag 24. januar 2012

På tur til Israel

Har hatt noen fine dager i det siste, tatt meg litt ferie fra kulda rett og slett. På torsdag var jeg på Golan og sto på slalom. Det var en ganske morsom opplevelse, jeg dro på tur med ca 100 palestinere (var den eneste utlendingen). Jeg føler meg veldig heldig som får lov til å oppleve det, å komme såpass inn i samfunnet her, og livet til vennene mine. Mange som sier at jeg er "en av de" nå, og ikke lenger en turist, og det setter jeg pris på. Det var hvertfall gøy på tur, jeg klarte å lære en av de (de andre feiga ut og bare så på snøen og fjellene) å stå på slalom. Eller, han klarte å ploge og å svinge en vei. Men jeg syns han var flink og det var gøy! (spes siden jeg ikke har hatt slalomski på beina selv på kanskje 13 år fordi jeg står på brett).

På fredag dro jeg til Tel Aviv sammen med Linda (norsk, YMCA, like kald som meg). Vi shoppa, spiste og snakket norsk hele helgen. Og hang med Beate som bor der. Det var veldig deilig å få en liten pustepause. Selvom jeg får dårlig samvittighet av det. Vennene mine her har ikke lov å dra dit, og jeg støtter jo økonomien til den okkuperende parten og ikke Palestina av å henge der (ikke akkuat boikott). Men samtidig må jeg ta litt vare på meg selv, og jeg trenger det. Tel Aviv er ca som Barcelona, og det er veldig deilig å komme "hjem" litt innimellom (og spise sushi og shoppe på H&M).

Så nå sitter jeg å fryser igjen, men har nye klær. Det er jo nice (har hatt litt begrensa garderobe, siden jeg ankom her med sekken min i november). Har tilogmed kjøpt meg treningstøy, så nå håper jeg at jeg skal få opp energinivået litt med fysisk aktivitet i stedet for å bare sitte å fryse. Går litt trått med feltarbeidet denne uken, skulle vært i felt i går og i dag, men det SNØR dit jeg skal, og jeg orker ikke å sitte å fryse i beduintelt i kulda + at jeg regner med det er gjørmete (de får jo ikke bygge ordentlige veier) og det bilen jeg skal sitte på med er ikke akkurat noe hummer (selv om han kaller den for det). Men jeg skal i morgen da, som blir ganske rart, tror det blir oppstyr med media, militæret, organisasjoner og aktivister fordi Israel vi rive ned solcellepanelene deres. Men jeg får se, skal dit med EAPPI.

Har forresten en husgjest for tiden, en amerikansk jente som bor hos meg. Det er veldig koselig, er uvant for meg å bo alene. I kveld skal vi ha jentekveld og det gleder jeg meg til, er av og til litt mye drama med guttene i gjengen jeg henger med her. Tror det blir med hun amerikanske (Kim), Anja (hun tyske med varmeovnen) og Bernadette som er fra Danmark (eller fra Rwanda egentlig, men hun bor i Danmark, eller nå bor hun her da, men vi kan snakke på dansk og norsk til hverandre og ingen forstår oss, bortsett fra Linda da, men hun er i Jericho).

1 kommentar:

  1. Hei Marte,
    Godt å høre at du fikk litt varme og flere varme klær, selv om du nå er tilbake i kulda.Går vel forhåpentligvis mot varmere tider hos deg og. Klem Tone og Hans Einar

    SvarSlett