onsdag 21. desember 2011

Julestemning og en litt annen side av Palestina

I det siste har det skjedd ganske mye egentlig. Eller, kanskje ikke så mye sånn hvis det hadde vært hjemme i Norge, men her. For jeg har nemlig fått nye venner. På min egen alder som liker det samme som meg. Internasjonale og palestinske. Vi var på nattklubbåpning på lørdag, det var ganske sært (vi er i BETLEHEM liksom), men det var faktisk veldig gøy. Mange som ville ta bilde med meg da, det kunne jeg kanskje droppet, men tenkte liksom ikke på hvor kleint det var før dagen etter. Ellerså var det hundre folk på jobb der, ingen som kunne lage drinker og veldig røykfult. Men veldig gøy! Også er det fest hver kveld på Manger Square (der fødselskirken og det store juletreet er), så er gøy å være der og se på livet.

I går var jeg på nok en veldig fin kirkekonsert (har vært mer i kirken den siste måneden enn jeg har vært i hele mitt liv), med Palestine Youth Orchestra. Jeg satt ved siden av en slags prest (?) fra samme meninghet (?) som Mor Theresa var i i India. Hadde en morsom samtale med han om Nobels Fredspris, India og Italia. (Også tror jeg han syns at den italienske sangerinnen var litt rar, noe han uttrykte veldig diplomatisk som "she is quite an actor".)

I dag er planen å få klippet håret til jul (Adel, min husvert, har vært frisør i Paris, så jeg skal ta plass i souvernirbutikken hans for en hårklipp). Også skal vi pynte huset deres til jul! Det er ganske fullt av juleting der fra før, så hvordan det ser ut i kveld blir spennende å se.


I went to the opening of a new nightclub in Bethlehem, it was very fun to see that side of Palestine. I saw the Palestine Youth Orchestra in the church yesterday and today I'll have my hair cut for chistmas.

3 kommentarer:

  1. Har lest dine reiseskildringer.Deter moro og følge med hva du driver på med.Du må ha en riktig God jul Marte. Det blir rart og ikke se deg i julen.Bestefar.

    SvarSlett
  2. Hei Marte,
    Har nettopp lest Tønsbergs Blad på morgenkvisten, før jeg skulle sette i gang med julerengjøringen. Et fantastisk flott innlegg,mye til ettertanke i det du skriver, ble ordentlig rørt. Var klar over at noe kom i avisa, og dette var bra. Håper du fortsetter å skrive, du skriver godt. Vi ønsker deg og din familie der nede en riktig godt jul, og håper du får en fin feiring selv om den blir noe annerledes.
    Mange klemmer fra tante Tone. Hans Einar hilser og.

    SvarSlett
  3. Bestefar, tante og onkel! Så gøy at dere leser, jeg kommer til å savne dere alle på lørdag. Blir rart å feire uten dere, selvom jeg har en fin reservefamilie her :) Stor juleklem

    SvarSlett